Vragen?

Vragen?

Vind uw antwoord bij de veelgestelde vragen hieronder.

Wat levert ATA Personenalarmering?

Stichting ATA levert twee verschillende soorten alarmapparaten; 

  1. Vaste alarmering. Deze is enkel voor binnenshuis.
  2. Mobiele alarmering. Kan u zowel binnen als buiten gebruiken.

Voor de vaste alarmering komt er iemand bij u langs die het alarm en bijbehorende apparatuur bij u installeert. De persoonlijke alarmering draagt u in de vorm van een knop rond de hals of pols. 

De mobiele alarmering ontvangt u per pakketpost. Dit apparaat werkt met GPS die iedere dag opgeladen moet worden. U draagt deze knop om de hals. 

Wat kost Personenalarmering?

Meer informatie over de kosten vindt u op onze pagina 'Tarieven en vergoedingen'. Ook kunt u contact opnemen met onze klantenservice. We helpen u graag met het berekenen van de kosten. 

Verzending van uw alarmapparaat

Ik heb mijn alarmapparaat teruggestuurd. Hebben jullie het ontvangen?

Als er tijdens de afsluitprocedure een e-mailadres bij ons bekend is, dan ontvangt u een bevestiging wanneer wij de alarmapparatuur hebben ontvangen.

Wat is de levertijd van mijn apparaat?

Na ontvangst van een complete en volledige aanmelding, is de doorlooptijd circa twee weken. 

Hoe ontvang ik mijn apparaat?

Onze monteursdienst installeert de alarmering. De planner neemt contact op voor het inplannen van een afspraak op maat.

Installatie van uw alarmapparaat

Hoe verloopt de installatie van mijn Personenalarmering thuis?

Als u een ATA Personenalarmering aanvraagt, neemt degene die het alarm bij u komt installeren contact op om een afspraak te plannen. Op het geplande moment komt hij/zij bij u langs om het alarm te installeren. 

Hoe wordt mijn mobiele alarmering geïnstalleerd?

Als u mobiele alarmering van ATA aanvraagt, sturen we de alarmering per post naar u toe. U ontvangt binnen tien werkdagen uw mobiele alarm, inclusief een duidelijke omschrijving

Bestellen van alarmering

Hoe bestel ik personenalarmering?

U start uw aanvraag via het online aanvraagformulier.

Welke betaalwijzen zijn er?

We incasseren het abonnement per SEPA-incasso.

Op welke datum vindt de automatische incasso plaats?

Incasso vindt plaats op of rond de 23e van de maand.

Waarom staan er meerdere telefoontjes naar ATA op mijn telefoonrekening?

Het alarm voert periodieke controles uit. Hierdoor ziet u mogelijk dat er gebeld is naar ATA.

Hoe annuleer ik mijn aanvraag?

Stuur daarvoor een mail naar onze klantenservice. 

Zender zoek

Mijn zender is zoek? Wat kan ik doen?

Neemt u in dit geval contact op met onze klantenservice. Wij sturen iemand langs die een nieuwe zender koppelt met het alarmapparaat. 

Wijzigingen doorgeven

Hoe geef ik een wijziging door?

U kunt een wijziging doorgeven via het wijzigingsformulier. 

Welke wijzigingen geef ik door via het wijzigingsformulier?

U kunt de volgende gegevens doorgeven via het wijzigingsformulier: 

  • Klantgegevens; 
  • Contactpersonen;
  • Medische gegevens;
  • Ziektekostenverzekeraar;
  • Overige wijzigingen.
     

Hoe stap ik over van personenalarmering naar mobiele alarmering of andersom?

Als u toch liever mobiele alarmering of personenalarmering wenst, kunt u contact opnemen met ATA Personenalarmering om dit door te geven. We geven u dan de retourgegevens zodat u uw huidige alarmapparaat kunt retourneren.  

Ik ga verhuizen, hoe stop ik de alarmering?

U kunt uw abonnement stopzetten via het opzegformulier. Het alarm is mogelijk ook mee te nemen naar uw nieuwe adres. Geef in dat geval uw nieuwe adres door via het wijzigingsformulier.

Ik ga verhuizen en wil mijn alarmapparaat meenemen. Hoe regel ik dit?

U kunt dit doorgeven via het wijzigingsformulier.

Ik verander van zorgverzekeraar. Waar geef ik dit door?

U kunt dit doorgeven via het wijzigingsformulier.

Ik verander van sociale naar professionele opvolging. Waar geef ik dit door?

U kunt dit doorgeven via het wijzigingsformulier.
 

Hoe sluit ik een Technisch Service Abonnement af?

Neem contact op met de klantenservice.

Opzeggen

Hoe beëindig ik het abonnement?

U kunt het abonnement stopzetten via het opzegformulier.

Hoe retourneer ik de apparatuur?

Hiervoor heeft u twee mogelijkheden:

  1. Ophaalservice
    Via de klantenservice kunt u een ophaalafspraak maken. Er komt dan iemand langs om de apparatuur te ontkoppelen en de extra sleutels aan u terug te geven. Deze service kost € 41,04.
  • Retourneren per post
    In sommige gevallen heeft u geen reservesleutels bij ons afgegeven of hoeft u deze niet terug. U kunt de apparatuur dan ook per post naar ons terugsturen. Nadat we de opzegging hebben bevestigd, ontvangt u van ons een retourdoos. U stuurt hiermee het apparaat, de zender en de bijbehorende stekkers kosteloos naar ons terug. Na ontvangst sturen wij u een schriftelijke bevestiging en annuleren we het abonnement op de eerste dag van de volgende maand.  

Heeft u professionele opvolging met woningtoegang? Dan moet u altijd een afspraak maken. U kunt het apparaat in dit geval niet opsturen. 
Let op! Het abonnement loopt per maand. De betaling stopt de eerste dag van de volgende maand. 

Technische vragen

Mijn persoonsalarm blijft geluiden maken, wat kan ik doen?

Er zijn diverse oplossingen. 

  1. Piept het alarmapparaat? Druk dan op de groene knop.
  2. Komt er een stem uit het alarmapparaat? Controleer of de telefoonlijn goed is aangesloten en dat er geen stroomstoring is. 

Probleem niet opgelost? Neem gerust contact op met de Technische Dienst via telefoonnummer (020) 592 31 31.

Wat betekenen de knipperde lampjes op het apparaat?

  • Rood: Er is een oproep geplaatst door op de noodknop te drukken. Heeft u een personenalarm met de letter A? Dan kan het ook betekenen dat er geen verbinding is met de telefoonlijn. 
  • Groen: Er is sprake (geweest) van onderbreking in de stroomvoorziening.
  • Blauw: Het Bosch apparaat heeft een blauw knopje. Als het blauwe knopje knippert en het apparaat zegt telefoonleiding of stroomuitval, is er geen verbinding met de telefoonlijn.

Probleem niet opgelost? Neem gerust contact op met de Technische Dienst via (020) 592 31 31.
 

Hoeveel meter bereik heeft het zorgalarm?

Het bereik is afhankelijk van het type alarmapparaat en noodzender. Gemiddeld is het bereik tussen 20 en 40 meter. De alarmzender, ook wel valalarm of persoonlijk alarm genoemd, heeft hierdoor ook in de tuin en op het balkon voldoende bereik. Ook in een woning met meerdere verdiepingen is één apparaat voldoende.

Hoe zet ik mijn alarmapparaat uit?

Indien u het apparaat wil uitschakelen omdat u het abonnement heeft opgezegd, kunt u de knijpstekkers aan de achterzijde van het apparaat eruit trekken. Dit zorgt ervoor dat het alarmapparaat geen geluid meer maakt. 

Bij een alarmapparaat met de letter A zit, naast de knijpstekkers, ook een aan- en uitschakelaar. Deze schakelaar moet u ook uitdrukken. Bij een thuiszorgalarmapparaat met de letter P zit, naast de knijpstekkers, ook een groene knop op de achterkant die u moet uitdrukken.

Wilt u het apparaat om een andere reden uitschakelen of is het probleem niet opgelost?
Neem gerust contact op met onze Technische Dienst via telefoonnummer (020) 592 31 31
 

Hoe los ik zelf een storing op?

Lees de handleiding van uw apparaat. Hieronder kunt u drie handleidingen downloaden:

1. Handleiding Algemeen

2. Handleiding GSM Apparaat

3. Handleiding IP Alarm

Ik heb een nieuwe telefoonaanbieder. Moet ik dit doorgeven?

Ja, omdat het alarmapparaat in veel gevallen opnieuw moet worden aangesloten. In het geval van een nieuwe telefoonaanbieder, is het apparaat niet meer verbonden met ATA personenalarmering. Dit ontdekt de technische dienst tijdens reguliere controles. Toch raden wij u aan zelf contact op te nemen met Stichting ATA, aangezien het enige tijd kan duren voordat wordt ontdekt dat het personenalarm niet is verbonden.

Wat zit er in een Technisch Service Abonnement?

Met een Technisch Service Abonnement van ATA Personenalarmering voorkomt u voorrijkosten en arbeidsloon voor het verhelpen van storingen door onjuist of onzorgvuldig gebruik, het afleveren en programmeren van een nieuwe zender en het opnieuw aansluiten van de apparatuur na een verhuizing of wijziging van telefoon- of internetaanbieder. Voor dit abonnement betaalt u € 2,06 per maand.

Werkt mijn alarmapparaat tijdens een storing?

Dit verschilt per storing. Zonder stroom werkt het apparaat op de accu. Is het apparaat niet verbonden met een netwerkkabel, dan maakt het geen verbinding en functioneert het niet. 
Onze nieuwe generatie alarmapparaten werkt zowel op internet als via de mobiele telefoon. Ze zijn daardoor netwerkonafhankelijk en werken, mits onder goede omstandigheden, altijd. 
 

Hoe werkt de alarmering?

Als u op uw pols- of halsalarm drukt, gaat er een melding naar het alarmapparaat. Deze belt in op onze meldkamer. Tegelijkertijd stuurt het alarmkastje de juiste melding mee zodat de centralist weet welke knop u heeft ingedrukt. Zodra de melding bij ons binnen is, komt u in een wachtrij. Ons streven is om u binnen een minuut te woord te staan.

Hoe lang gaat de accu mee?

Een accu gaat 24 tot 48 uur mee.

Hoelang duurt de installatie?

De installatie duurt ongeveer een halfuur, afhankelijk van het alarmkastje en de voorzieningen in de woning.

Wat gebeurt er als de centralist mij niet hoort bij een alarmmelding?

Als er geen spreek/luister-verbinding is via het alarmapparaat, contacteert de centralist u via de (vaste) telefoon. Krijgen zij ook hier geen gehoor, dan schakelen zij hulp in. 

Kan ik douchen met een valalarm?

We adviseren niet met het valalarm te douchen of te zwemmen. Alarmen zijn spatwaterdicht, maar veel water zorgt voor slijtage en erosie.

Opvolging

Wat is het verschil tussen sociale opvolging en professionele opvolging?

Bij sociale opvolging zetten we een eigen contactpersoon in. Denk hierbij aan een familielid, buurman, buurvrouw of mantelzorger. 
Bij professionele opvolging zetten we een zorgorganisatie in, die u hulp biedt naar aanleiding van een alarmmelding. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Dit verschilt per zorgorganisatie. Onze klantenservice ondersteunt u hierbij.
 

Waar levert ATA professionele opvolging?

Wanneer u in Amsterdam Amstelveen, Almere, Badhoevedorp, Diemen, Duivendrecht, Ouderkerk a/d Amstel, Aalsmeer, Kudelstaart, Uithoorn of Utrecht woont, kunt u kiezen voor een professionele alarmopvolging. Dit is exclusief hulp buitenshuis. Daarom vragen wij u bij de aanvraag van mobiele alarmering altijd drie mantelzorgers in te vullen die de gelegenheid hebben om 24/7 de opvolging te doen bij een alarm buitenshuis. Als u kiest voor ATA opvolging, moet u altijd een duplicaat van uw huissleutel(s) afgeven aan degene die het alarmapparaat komt installeren. Zo kan de hulp bij u naar binnen wanneer dit nodig is.

Ik heb nieuwe sleutels, hoe zorg ik dat deze bij de opvolging van ATA komen?

Als u een nieuw slot op de deur heeft, kunnen onze hulpverleners niet meer met de oude reservesleutel naar binnen. Neemt u in dat geval contact met ons op om de wijziging te melden. Een monteur komt de nieuwe sleutel bij u ophalen om de veiligheid te borgen. Hiervoor berekenen we voorrijkosten. 

Waar komen de sleutels te liggen?

(Dit geldt alleen voor klanten uit Amsterdam, Diemen, Almere, Soest, Baarn en Amersfoort)

De sleutels hangen in één van onze sleutellocaties. Dit is bij een politiebureau of thuiszorgorganisatie in de buurt van de woning van de klant. Dankzij strikte protocollen en een veilig systeem bent u ervan verzekerd dat uw sleutels veilig zijn. Uw persoonlijke veiligheid staat bij ons voorop.

Hoeveel sleutels zijn er nodig?

(Dit geldt alleen voor klanten met zorgalarmering in Amsterdam, Diemen, Almere, Amstelveen, Soest, Baarn en Amersfoort)

Van iedere deur waar de zorgmedewerker doorheen moet om bij de klant te kunnen komen, hebben we één sleutel nodig. Op die manier kunnen we hulp bieden nadat u alarm heeft geslagen. Let erop dat ook uw mantelzorgers sleutels hebben. Dan kunnen ook zij zo snel mogelijk hulp bieden.

Klachten

Hoe dien ik een klacht in?

Het spijt ons dat u niet tevreden bent. Vul ons contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.