3 vragen aan Lisa

29/07/2022
Klantverhalen
Delen via \a\a

E-health is een belangrijke pijler bij zorg en welzijn in Nederland. Bij Incluzio willen wij innovatieve oplossingen gewóón maken en geloven in deze – extra – zorg op afstand. Er kan namelijk zoveel meer. Zo ook bij De ZorgCentrale waar een pilot sociale monitoring loopt. 3 Vragen daarover aan Lisa Schenkels, projectmanager bij Incluzio.

Wat was jouw rol in het project sociale monitoring?

‘Als projectmanager faciliteer ik het team. Dat begint door ondersteuning te bieden in de doelgroepbepaling en het bedenken van monitoringsvragen. Bij welke vragen willen we een signaal als het niet goed gaat? Welk cijfer past bij de antwoorden voor de waardebepaling? Daarna volgt een training voor alle medewerkers die cliënten gaan monitoren. Ondertussen heb ik veelvuldig contact met Tunstall, de leverancier van het programma voor sociale monitoring. Daarbij komen de technische aspecten aan bod om de gebruiksvriendelijkheid voor cliënt en medewerker te optimaliseren. In de testfase blijken altijd zaken nog beter te kunnen. Dit houdt mij scherp en het zorgt voor een optimaal eindresultaat.’

Wat was het grootste obstakel dat je bent tegengekomen?

‘In de voorbereiding ging veel tijd zitten in de juiste vraagstelling. Veel vragen kun je wel aan een mantelzorger stellen, maar niet aan de cliënt. Bijvoorbeeld: bent u verward? Een cliënt die echt verward is zal daar waarschijnlijk geen ‘ja’ op antwoorden. Die cliënt heeft het zelf niet door of het is te pijnlijk om naar waarheid te antwoorden. Het is dan de kunst deze vragen positief te labelen. Bijvoorbeeld: ik kan mij goed herinneren wat er de afgelopen tijd is gebeurd. Positief labelen gaat bij mij nu automatisch, maar in het begin was het zoeken naar de juiste bewoording.

In de uitrol verliep de installatie bij de ouderen moeizaam. Enkele deelnemers zijn afgehaakt omdat de registratie niet lukte. Bij de deelnemers die het wel wilden zijn we thuis langs gegaan om hen te helpen met installeren. Inmiddels hebben we de installatie vereenvoudigd met een duidelijk stappenplan met afbeeldingen. Daarnaast adviseren we ouderen zich te laten begeleiden als zij voor het eerst de vragenlijst invullen. Als de app eenmaal is geïnstalleerd op de telefoon hoeven zij alleen maar op de app te klikken om de vragenlijst te starten.’

Wat is voor jou het mooist aan dit nieuwe concept?

‘Ik hoor vaak dat een digitale tool niet past bij een oudere doelgroep. De gemiddelde leeftijd van ATA-cliënten was 78 jaar, van wie zo’n 70% een mobiel had. Ouderen willen graag leren en meekomen met de tijd. Uiteraard is de één handiger met zijn mobiel dan de ander. Ouderen die meededen aan de pilot waren enthousiast. Daarnaast ben ik positief verrast dat in drie maanden tijd al bewustwording bij ouderen is gecreëerd over het onderwerp sociale welzijn. Het krachtige aan dit concept is dat het voor elke doelgroep kan worden gebruikt. Het is nu getest bij een wat oudere doelgroep, maar ook bij gezinnen en jongeren gaat sociale monitoring worden gebruikt.’

Gerelateerde berichten

Mobiele alarmering ATA personenalarmering
News

Meer rust met ATA mobiele alarmering

Lees hier het inspirerende verhaal van een klant die met behulp van mobiele alarmering van ATA...

15/08/2023
Klantverhalen
Dochter komt langs bij vader die alarmering draagt
Artikel

Op de koffie bij een mantelzorger

‘Of ik mezelf mantelzorger vind? Ik vind het meer iets wat ik moet doen. Zij heeft...

02/09/2022
Klantverhalen
Personenalarmering -mantelzorger
Artikel

Personenalarmering geeft net dat beetje rust

Wat als uw dierbare steeds wat minder mobiel wordt of er is een andere vervelende situatie...

26/08/2022
Klantverhalen